När man fastnade för en lampa

När min syster var på besök i Göteborg sist så fastnade jag för en lampa i en secondhandbutik. Jag blev kär vid första ögonkastet. Men det visade sig att just den lampan inte var till salu. Det gjorde mig lite besviken. Tills jag insåg att jag ju faktiskt kunde göra den själv. 
 
Så veckorna därefter spenderade jag med att välja ut delar jag skulle ha till min lampa. Böckerna. Lampfoten. Skärmen. 
 
I den där secondhandbutiken köpte jag böckerna. Gamla, vackra läderinbundna böcker, med mellerade sidor, och förgyllda kanter. Lampfoten och lampskärmen köptes på IKEA förra veckan. En lampkontakt och en borr från Clas Ohlsson, lim från panduro och så hade jag det där silkesomslagspappret från Granit  i min låda, en sån där sak jag tänkte att det där, det är bra att ha hemma. 
 
För någon vecka sen så var jag iväg till en blomsteraffär och köpte med mig en girland med höstlöv som jag blev så kär i att jag bad Ronnie att vi skulle åka tillbaka. Jag ville ha fler såna. I helgen var vi där igen. Jag köpte en sån girland till och så hittade jag en påse med höstlövskonfetti. Den följde också med hem. Jag har fler planer för de där löven och girlanderna. Just nu hänger den som pynt ovanför balkongdörren. 
 
Men nog om det. Tillbaka till den där lampan. Jag började med att märka ut mitten på bokomslagen och borra hål. Sen var det dags att klippa loss kontakten från IKEAs lampfot. Den är nämligen klistrad så man inte kan öppna den. Och så var det dags att trä på mina böcker.
 
Sen var det dags att sätta på lampkontakten. Det gick hur bra som helst, så jag dök på uppgiften att dekorera lampskärmen. 
 
Det där klistret var bra, men behållaren höll inte riktigt tätt, så jag har lim över hela fingertopparna just nu. (Helt klart värt det) 
Nu har jag äntligen min lampa!!
 
Eftersom det ju är höst så tryckte jag in tre löv mellan böckerna... Lätt att byta ut sen när det är dags för nästa årstid. Nå... Vad tycks? :D

Kommentera här: