Längs lärjeån

Det händer mycket i mitt liv just nu. (jag undrar hur många inlägg jag påbörjat just precis med de orden vid det här laget) 
 
Det händer nästan alltid mycket i mitt liv. Det är alltid många tankar som far genom mitt huvud. Och nästan alltid kommer de kryoande när jag ska sova. Eller när jag vandrar längs lärjeån. Ändå är jag så himla glad att det stället finns och att jag hittat det.
 
För det är naturen. Lugn och skön och utan en massa människor och buller från trafiken. Jag är ingen stadsmänniska även om jag kan erkänna att det är skönt att ha nära till butiker och stormarknader. Jag är lantis. En lantis som sett mycket mer av världen än många av de jag vuxit upp med. Och ändå är det Gotland. Den där lilla ön i Östersjön som jag räknar som hemma mest av allt. 
 
Men för nu och några år framåt är det Göteborg som gäller. Jag har förlikat mig med tanken. Och jag är okej med den, för jag vet ju, att jag kommer flytta tillbaka. så småningom. 
 
Men var sak har sin tid. Därför är jag så tacksam för att det finns ställen som Lärjeån. Alldeles intill mitt hem. Där jag träffar på rådjur, grodorna hoppar på stigen, fåglarna kvittrar över mitt huvud, hararna skuttar över vägen och till och med en räv fångat min blick. Ett litet hemma mitt i storstan. Litegrann som Galaxen, fast med de vilda djuren istället.
 
Jag har inte tagit sådär jättemånga foton från de där promenaderna. De sker oftast på väg till eller från jobbet. Men jag ska dela med mig av några, för jag har ju faktiskt alltid mobilen med mig när jag går.
 
Redo?
Här bor jag. Eller fem minuter ifrån detta bor jag... (om man ska vara petig)
 

Kommentera här: