När man bekantar sig med sin nya dator.

ASUS Transformer Book T100...
Den är ny. Den är cool. Den är snygg. Det är en grym ersättning för den lilla mini-laptopen jag haft hittills, och den har allt jag behöver för mina stunder kvällstid i soffan, då Ronnie gått och lagt sig och jag är vaken kvar... (som nu)
 
Inte nog med det. Den råkar vara en hybrid. (och jag undrar hur dum jag kommer se ut när jag försöker skriva på skärmen på min stationära dator, eller svär över att musplattan på denna är så jobbig att använda.... för det är ju faktiskt bara att peka just där på skärmen för att markören ska flytta på sig...)
 
I några månader har jag gått och funderat över om jag ska skaffa en laptop jag kan ha vid resor och dylika ting, eller om jag ska skaffa en surfplatta som ju är en något mindre pryl, men med definitiva fördelar. Den väger inte lika mycket, får plats med lagom mängd film eller appar för att hålla en sysselsatt....
Så satt jag framför TV:n igår och såg reklam på  just denna...
 
En hybrid. Det är en surfplatta. Med tillhörande tangentborrd. I samma storlek som laptopen jag lånat.
Kan det bli bättre? tänkte jag, surfade in och kollade priser och modeller, och tamejsjutton, denna var både billigast och kom med bäst alternativ. Hela Officepaketet fick jag med. Och laddaren är densamma som den jag har till telefonen.
Och det varjubådeensurfplattaochenlaptoplösningiettochsammapris!!!
 
Den blir inte ens varm när man sitter med den i knät. För att skärmen ju är en surfplatta och tangentbordet bara fästs i underkanten.
 
Jag satt i bilen på vägen mot butiken och funderade över det här. Om och om igen. Om jag är dum ifall jag köper den, om jag behövde den så mycket. Om jag köpte den för att den var billig. Om jag borde låta bli. Men vet ni? Så fort köpet var genomfört och jag gick ut genom dörren så kände jag hur rätt det varit. Jag ångrar det inte en sekund.
 
Vi kommer ha många stunder ihop, Maskrostrollet och jag. (man måste ju döpa sina prylar till något nu för tiden)
Den var värd sitt pris.
 
Snabb, smidig, lätt och underhållande.
 
Ändå har jag faktiskt inte bara suttit och lekt med den sedan jag slutade jobba vid tiotiden...
 
Jag har allt hunnit sitta en del i armarna på Ronnie och myst i soffan till två avsnitt supernatural.
Ronnie påstår att han inte gillar skräckfilm. (vilket kanske är lite dumt, för det gör ju jag)
Men jag kan avslöja att han höll på att få banan och yoghurt i sitt tak när han lämnade mig sittande i soffan, mumsande på mitt kvällsmål.
 
Händer som plötsligt far upp ur gravar och rycker tag i människor tycker jag hör till kategorin skräck kan jag tala om.
Då står den jäkeln och skrattar där ute i köket.
Som tur var kom han tillbaka och höll om mig. (var faktiskt lite orolig att jag skulle behöva titta på ett avsnitt nalle puh eller nått innan jag skulle kunna somna)
 
På tal om att somna...  Det är faktiskt dags för längesen. Jag ska bara.... Ja, ni vet hur det kan bli när man hittar något man verkligen tycker om. Som en kamera. Eller en mobil. Eller en dator. Eller en surfplatta... Eller en hybrid.
 
Jag älskar redan min hybrid. Mitt maskrostroll.
Vilket kap!
 
Ibland går lycka att köpa för pengar. För det är lycka i att köpa sig själv frihet och möjlighet att göra det man vill. Som att författa. Eller slösurfa utan att ljuden stör någon. Eller redigera lite bilder i skala mindre...
 
Eller att kunna peka på skärmen och faktiskt flytta markören just dit.
 
Jag är fantastiskt nöjd med hur den här dagen utspelade sig.
(och Ronnie är liiiite ledsen för att inte han också har en sån här just nu. För han kom fram till att den var otroligt smidig. Men han hade ju redan en laptop. Då kan han inte med att köpa sig en hybrid också)
 
Och vad ska han med det till? Det är inte som att jag kommer vägra låna ut den här menar jag. :P
 
Viss fasiken... jag skulle ju sova.
Men jag är bara så himla glad just nu. :)
Jag ska bara...
 
Fast jag kan ju sluta blogga nu åtminstone. Det är i alla fall en liten bit på vägen.
Over and out säger man då va?
 
God natt ni vackra. Både nära och på andra sidan världen.
1 noren:

skriven

tihi! du är ju inte klok!

Svar: hihi... kanske inte, fast jag har en toppenhybriddator nu i alla fall!!
[K]x1

2 Emelie:

skriven

Härligt! Låter roligt med en hybrid!

Svar: Den har varit helt underbar so far! Ångrar mig inte en sekund! Ett av mina bästa köp helt klart.
[K]x1

Kommentera här: