Det här med hästar...

Det är något visst.
 
Det går inte att beskriva med ord, men ändå försöker jag gång på gång... Och jag försöker med bilder och fantasi, men misslyckas ändå. 
För att den känslan man får när man sitter på en hästrygg och bara blir ett med varelsen som bär en är övermäktig.
Den är som att vara allt och inget samtidigt, lika full av färg som en himmel med tusen regnbågar och ändå så klarsynt att kontrasten skulle kunnat vara svart vs vit.
 
Meningen med livet blir så fullt förståelig och världen tusen gånger vackrare från ryggen på en häst.
Det är verkligen jobbigt att inte hinna rida regelbundet känner jag. Att inte veta att varje torsdag klockan fyra kan jag släppa loss livet på äventyr och låta tankarna ge plats för detta: 
 
 
Man känner varandras själar så väl att man vet vad som är på gång innan det händer, och till och med kan förvarna fotografen om att det är på väg...
 
Det är så det är med mig och hästarna... Jag bara vet och känner hur de tänker, liksom de vet och känner av hur jag tänker och känner.
 
Aldrig att en häst har svikit mitt förtroende. Aldrig att jag mött blicken på en häst och kännt mig osedd eller ratad för någon annan. För när jag står där och borstar, eller går runt i hagen bland djuren jag älskar mest i världen så finns inget annat i mitt huvud. Det är hästarna och jag, och så har det varit så länge jag kan minnas. 
 
Alla hästar vars rygg har låtit bära mig finns kvar i själen på något sätt. Även om det så flera år sen jag red en häst så finns den där. För att den funnits i mitt liv. För att den brutit tankarna och talat om för mig att här och nu är det som gäller.
 
Alla somrar på gotland vid Micke och Felix. Bara vara i hagen och släppa allt annat. Ligga intill deras mjuka hårrem och känna näsborrarna fyllas med lukten av häst.
 
Alla vilda galoppturer med Pajas och Chic... Eller Colas tokiga hoppstil. Och Nivås underbara gångarter och vackra föl Miten. 
 
Utan att jag insett det har jag genom hela livet lyckats med konststycket att ha hästar omkring mig. Och när jag väl hittat en häst i närheten av mitt hem så är jag inte den som tackar nej när ridturer erbjuds. För just så har det blivit. Till och med mitt i Göteborg hittar jag hästar alldeles intill mitt hem, som jag får lov att dela all den här glädjen med. 
 
Mitt liv är fantastiskt på så vis. 
 
För ärligt talat: Vem kan säga att de tror hästar inte är något jag borde ha med att göra? Var jag än har bosatt mig så står det en häst på mig och väntar tålmodigt. Vem kan säga att de trodde att jag skulle hitta ett stall med fyra fantastiska hästar bara tjugo minuter från centralstationen i Göteborg, när jag flyttade hit?
 
Ja. Mitt liv är faktiskt fantastiskt.
Och utöver det här med hästar så har jag nu fast anställning på ICA Nära Almedal. 
 
Allt löser sig. 
 
Exempel på det, utöver hästar i livet, världens bästa hund, fantastiska vänner och ett awesome jobb?
 
Mitt hem såg ut som ett bombnedslag i morse. Tiden fanns helt enkelt inte för att städa i ordning allt. Då kommer Kim och Rowdy hit... Rowdy gullar med min kanin medan köket blev vackrare än det varit på evigheter.
 
Idag fick jag skjuts av Ronnie till Jysk också, och införskaffade lite prylar till mitt sovrum. Minor make over i hemmet. Medan jag betalar för grejerna (på dryga tusenlappen) tänker jag att... matpengar är insatta på kontot, jag HAR sparat undan pengar både här och där om det krisar sig... och så kommer jag hem...
 
Pratar med Jenny... Som fick sina pengar sent denna månad för soc klantat sig, så imorgon blev det nästan 3000 kr till... 
 
Jag behöver inte spara ihop till resan till Bosnien... Den är betald... Och lönen kommer samma dag som jag lyfter...
 
Behöver inte fixa en taxi till flyget, eller ens åka buss, för jag får skjuts.
 
Allt löser sig...
 
Vissa dagar borde jag verkligen försöka vara bättre på att minnas det än att komma ihåg hur sviniga människor kan vara.
 
Aldrig att jag tänker göra så mot någon annan. Aldrig att jag vill utsätta någon för allt jag själv fått vandra igenom. 
 
På söndag firar jag min 28:årsdag... två dagar för sent, men vad kan man väl göra åt det när jag jobbar på födelsedagen? 
 
Hittar du hem till mig och känner dig välkommen att gratulera mig så får du säkert också plats i min fina lilla hemtrevliga trea.
 
Vad skulle jag göra nu då?... Ah... Sova var det ju. Godnatt, ni fina. Sök hjälp, ni trasiga. Jag älskar er. <3
 
1 FlizanLizan:

skriven

Hejsan

Äru sugen på en ny design så kostar bara mina designers 75 - 150 kr :P

Kommentera här: