Dag 29 – Mina ambitioner

Är att vara den vän jag själv vill ha...

Vill du inte vara min vän, så var inte det. Låtsas inte som om du är det.

Här är en lista med punkter efter vilka jag själv försöker leva.
Nu vill jag bara ha människor kvar i mitt liv som också lever efter detta:

Oärlighet undanbedes.
Energitjuvar undanbedes.
Ja-svar på frågor där man vill svara nej undanbedes.
Jag hjälper dig-meningar undanbedes från de som inte är säkra till 100% på att de faktiskt kommer hjälpa en. Säg inte kanske till mig om du känner dig osäker för jag tolkar ett kanske som ett ja. Säg nej, och ändra hellre. Att ta hand om sig själv innebär även att värna om de vänner man har.
Hjälp de som hjälper andra, så blir ditt liv mycket lättare.
Hjälp alltid när du kan/orkar, men prioritera alltid så att du har möjlighet att hjälpa.
Är det flera som behöver hjälp så SÄG att det är flera som behöver hjälp till ALLA, så slipper du få arga sms dagen efter för att du valt att hjälpa någon flytta eller prata medan någon annan slåss för sitt liv och inte hade någon annan att vända sig till. Även människor som är i behov av hjälp kan hitta på lösningar av andra slag, men om de aldrig får en chans att se att fler mår dåligt kommer de ta din energi tills den tar slut.
Om du tar illa upp av något jag gör eller säger, så tala om det för mig.
Humor är underbart. Men var sak har sin tid.
Planera inte något ihop med mig som du inte har lust att genomföra.
Jag är en människa med känslor! Klart som sjutton jag blir ledsen när jag blir dissad, men det betyder inte att du gör fel för att du säger ifrån.
Jag säger till när jag tycker jag blir orättvist behandlad, men det betyder inte att jag har rätt för det, för jag kan ha missförstått dig. Säg det i så fall.
Kan du inte, eller vill du inte vara min vän med detta som grund tycker jag du ska radera dig ur min vänlista.
För jag orkar inte med fler människor som säger ja, menar nej, inte hör av sig, inte respekterar min tid, inte tar mig på allvar, eller tycker jag är värd detta.
Du är den viktigaste personen i ditt liv, men bli ALDRIG så egoistisk att du glömmer att vänner faktiskt är något som hjälper dig gå när dina ben inte funkar, så genom att visa dina vänner att du bryr dig om dem så bryr du dig också om dig själv, för en vän som inte blir uppskattad kommer du inte ha kvar.
Mår du inte bra; säg det. Du behöver inte ge några detaljer, men säg det, så jag slipper trampa på onda tår för att jag inte vet.
Har du gjort fel, eller gjort någon ledsen fast det inte varit meningen: Rätta till det så fort som möjligt så blir inte såren så stora och jobbiga, eller klyftan så djup att ta sig över.
Konsekvenser är de saker som händer beroende på vad du gör.
Här följer exempel:
Gör du någon ledsen för att du sagt eller gjort en sak: Fråga dig själv om det var meningen, om du vill göra det igen eller ändra ditt beteende så det inte händer igen. Var det inte meningen: Säg det, och be om ursäkt. Det handlar inte om vem som har fel eller rätt. Det handlar om att någon blivit sårad och om det inte var vad du ville, så be om ursäkt och försök att inte göra om det igen. Försök inte förklara varför förrän ursäkten är given och godtagen, för gör man det så blir det bara fel. Förklaringen kan man ta när man försonats. Var det meningen: Stå för det. Ta konsekvenserna av det. Du har valt att göra så, och den här personen reagerar som den gör på grund av ditt val. Vill du ändra ditt beteende så gör det.
Tycker du att det är rätt, känns bra att någon är sårad på grund av dig och vill göra om samma sak en gång till, så ställ dig denna frågan: Vill du bli behandlad så?
Om du inte vill det: Gör det inte mot någon annan, och om det händer ändå, rätta till det så fort som möjligt så blir inte såren efter vad du gjort så djupa.
Om du vill bli behandlad så: Ut ur mitt liv.

Eftersom jag har ganska svårt att se vilka som inte vill dela vänskap på dessa punkter jag jag inte radera er själv. Annars hade jag gjort det.

Kommentera här: