Wendelsberg... Phew... I sure as hell hope so!

Hum... fick en uppgift från wendelsberg...
Nu har jag gjort en lösning.

>SKRIVUPPGIFT:
>
>Du är ledare på en lägerskola med en sjätteklass. Innan ni ska gå och lägga
>er den andra kvällen upptäcker du två elever som står nere vid bryggan och
>dricker folköl. Hur hanterar du situationen?
>

Hur jag gör beror lite på hur pass väl jag känner människorna, och vilken typ av människor det handlar om.

Att ge en tankeställare är i alla fall vad jag skulle varit ute efter på ett eller annat sätt, men det går inte att framkalla på samma sätt hos alla.

Jag tror att det skulle vara bäst att ta ölen, och begära en pratstund med eleverna, först enskilt och senare i grupp. En pratstund där man sitter på ett lugnt ställe utan störningar omkring och lyssnar på vad var och en har att säga om saken och låta dem själva förklara varför eller vad som gjort att de fått för sig att dricka ölet. Förklara hur stor skada det kan göra, berätta vad som kan hända och hur det kan gå, för förmodligen är deras tankar inte inställda på att bli alkoholister.

Efter det skulle jag försöka sätta mig ner och prata med hela klassen, utan att utpeka vilka som gjort vad, om de inte själva ville det, för att förebygga att något sådant händer igen.
Eller rättare sagt försöka förebygga att det händer igen.


Det är troligen vad jag skulle gjort.


Vad tror ni? Funkar det?
1 carbuncle:

skriven

pessimistmoa slår till igen... jag tänker bara på vidriga brats eller bönder som skulle säga att man var dum i huvudet och en massa annat fult och så skulle de skratta åt en. eller att man överreagerar. fast det är ju verkligen inget att skämta om.

2 Richard:

skriven

Jag tror att det kommer gå vägen! Skulle själv gått till väga på samma sätt, samtal med både människorna samt enskild samtal med varje individ. Jag håller tummarna! :) Kramar

Kommentera här: